Τα “καλά” και “κακά” λιπαρά

By in Χημεία & Διατροφή on 29/02/2016

Τα λιπαρά βρίσκονται μέσα στις τροφές αλλά τα προσθέτουμε και μεις κατά τη διαδικασία του μαγειρέματος.
Χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

Ακόρεστα (μονοακόρεστα + πολυακόρεστα)
Κορεσμένα
Trans λιπαρά

Ενώ όλα περιέχουν 9 θερμίδες ανά γραμμάριο, μπορούν να έχουν τελείως διαφορετικές επιπτώσεις στην υγεία και στο βάρος μας.
Τα ακόρεστα θεωρούνται καλά λιπαρά και πρέπει να είναι μέρος της διατροφής μας. Τροφές πλούσιες σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά μπορούν να βελτιώσουν τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα και να μειώσουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.
Υπάρχουν στις ελιές-ελαιόλαδο, στους ξηρούς καρπούς, το αβοκάντο, το φυστικοβούτυρο (μονοακόρεστα) καθώς και στα καρύδια, ηλιόσπορους, σουσάμι και στα λιπαρά ψάρια όπως σολομό, τόνο, σκουμπρί, ρέγκα, πέστροφα και σαρδέλες (πολυακόρεστα).

Τα κορεσμένα λιπαρά βρίσκονται σε πολλές τροφές. Η πλειοψηφία τους όμως προέρχεται από ζωικές πηγές, συμπεριλαμβανομένου του κρέατος και των γαλακτοκομικών προϊόντων. Είναι στερεά σε θερμοκρασία δωματίου. Καταναλώνοντας τροφές με κορεσμένα λιπαρά αυξάνουμε το επίπεδο της LDL χοληστερόλης στο αίμα μας και κινδυνεύουμε από καρδιακή νόσο και εγκεφαλικό επεισόδιο.

Τα trans λιπαρά είναι φυσιολογικά μόρια λίπους που έχουν υποστεί επεξεργασία μέσω μιας διαδιασίας που λέγεται υδρογόνωση. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας το υγρό φυτικό έλαιο θερμαίνεται και σταθεροποιείται.
Αυτά αυξάνουν την “κακή” LDL χοληστερόλη στον οργανισμό μας και κατ’ επέκταση τον κίνδυνο καρδιακής νόσου, εγκεφαλικού επεισοδίου και διαβήτη.
Trans λιπαρά υπάρχουν στα επεξεργασμένα τρόφιμα (μπισκότα , κράκερς κλπ), πατατάκια, μαργαρίνες, έτοιμα ψωμιά και σε όλα τα τηγανητά τρόφιμα.